Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Seniorzy nie dali się oszukać!

Data publikacji 14.11.2023

Dwanaście prób i… dwanaście nieudanych! Do seniorów z powiatu świebodzińskiego, na telefony stacjonarne dzwonili przestępcy, usiłując ich oszukać i pod różnymi legendami wyciągnąć od nich oszczędności ich życia. Dzięki działaniom informacyjnym i profilaktycznym dziś dużo większa liczba osób starszych jest świadoma zagrożeń i wie, jak się przed nimi bronić. Dlatego też warto rozmawiać z bliskimi, nie tylko z osobami starszymi i ostrzegać ich przed sposobem, w jaki działają oszuści.

Policyjne działania profilaktyczne mają na celu zapobieganie popełnianiu błędów, które mogą skutkować konsekwencjami prawnymi, zdrowotnymi (w przypadku uzależnień), uczą jak się chronić przed przestępstwami i jak uniknąć konsekwencji działań przestępców, w tym tych finansowych. Kiedy dochodzi do próby oszustwa, musimy wiedzieć, jak je rozpoznać i jak się przed nimi obronić. Dlatego też policjanci, media, a także pracownicy różnych instytucji, w tym banków ostrzegają przed oszustwami i podają sposoby ich działania. Im więcej osób będzie świadomych co do sposobu działania oszustów, tym większa szansa, że nie padną ich ofiarą. W powiecie świebodzińskim, pod koniec ubiegłego miesiąca doszło jednego dnia aż do dwunastu prób oszukania starszych ludzi. Dzwoniono pod różnymi legendami (wymyślając różne historie) na telefony stacjonarne i próbowano nakłonić ich by oddali posiadane przez nich w domu pieniądze. Szczęśliwie każdy telefon trafił na ostrożnego i świadomego zagrożeń  seniora i w  żadnym przypadku nie doszło do przekazania pieniędzy.

Pamiętajmy kilka podstawowych zasad, które pomogą nam rozpoznać oszustwo i nie stracić posiadanych oszczędności:

  1. POLICJA NIGDY NIE PROSI O PIENIĄDZE ANI NIE PRZYJEDZIE ICH ODEBRAĆ! Policjanci nie decydują o ewentualnej kaucji i to nie im można ją wpłacić, a jedynie do Sądu po ewentualnej takiej decyzji na rozprawie! Jeśli dzwoni ktoś, podając się za osobę bliską i błagając o pieniądze, bo na przykład miał miejsce wypadek i chcą go zatrzymać, to jest to OSZUSTWO!
  2. PRACOWNIK BANKU NIGDY NIE ZADZWONI, ŻE TWOJE KONTO ZOSTAŁO ZAATAKOWANE I MUSISZ PRZELAĆ PIENIĄDZE NA BEZPIECZNE KONTO! To zawsze jest próba oszustwa. Przedstawiciele banku nie poproszą Cię również o zainstalowanie dla bezpieczeństwa aplikacji, wejście w link lub podanie hasła. Nawet w przypadku jeśli na telefonie wyświetli się nazwa banku. Jest to Branding - mobilna usługa zastąpienia wyświetlania numeru na wskazaną przez nas nazwę. Oszuści mogą zadzwonić i próbować działania pod legendą problemów technicznych podczas próby wzięcia kredytu na wasze nazwisko. Kiedy usłyszą, że nie chcieliście brać pożyczki, zapytają, w jakim banku macie konto i oświadczą, że poinformują wasz bank. Po chwili zadzwoni telefon, a na wyświetlaczu pojawi się nazwa waszego banku. Aby przed tym się bronić, odrzućcie takie połączenie i z internetu bądź umowy weźcie oryginalny numer na infolinię banku i tam sprawdźcie, czy próbowali się z wami skontaktować.
  3. NIGDY NIE ZGADUJCIE KTO MOŻE DO WAS DZWONIĆ I NIE PODAWAJCIE IMION!. Oszuści celowo mogą wprowadzać zakłócenia na początku rozmowy, abyście sami podali imię, a oni tylko je potwierdzą i w ten sposób uprawdopodobnią, że są bliską wam osobom. Niech dzwoniący sam się przedstawi lub podajcie fałszywe imię wnuka i sami upewnicie się, czy jest oszustem.
  4. KIEDY JESTEŚCIE SAMI, NIE WPUSZCZAJCIE OBCYCH DO DOMU. Szczęśliwie dziś opomiarowanie grzejników, liczniki wody spisywane są zdalnie. Pozostałe liczniki można podać telefonicznie. Jeśli jesteście sami i przyjdą dwie nieznane wam osoby, to pod pretekstem spisania liczników lub przykładowo awarii wody, jedna z osób może odwrócić waszą uwagę, a druga przeszukać mieszkanie i was okraść. Warto poprosić zaufanego sąsiada, aby wam towarzyszył lub poprosić o przyjazd kogoś bliskiego.
Powrót na górę strony